Brezplačna revija za ureditev bivalne okolice

Udobje z avtomatizacijo

Znano je, da okorna dvokrilna dvoriščna ali garažna vrata kar precej ovirajo hiter in udoben dostop do hiše ali v garažo. Pravo nasprotje temu so sedanja sodobna avtomatska vrata z elektronskim daljinskim upravljanjem. Poleg udobnega upravljanja imajo tudi precej lepši videz, njihova življenjska doba pa je v primeru izbora pravega dobavitelja in ustreznem vzdrževanju zelo dolga.

V zvezi s pojmom sodobne stanovanjske hiše imamo verjetno kot prvo v mislih, da je to udobno, estetsko prijetno in varno okolje. Med vsemi gradbenimi elementi pridejo vse tri navedene lastnosti mogoče še najbolj do izraza pri vhodu na naše dvorišče ali v garažo, oziroma bolj natančno; pri dvoriščnih in garažnih vratih. Ta vrata so neke vrste pozdrav, ki nas spremlja ob vsakem odhodu in prihodu.
Tako pri garažnih kot tudi dvoriščnih vratih je zagotovo pomemben tudi njihov videz. Mogočna in lično izdelana vrata podajo obiskovalcu že prvi pomemben vtis, da živijo za temi vrati urejeni in gospodarni lastniki. Tudi, če imamo notranje prostore opremljene z najdražjim pohištvom, okolica hiše pa je zanemarjena, bomo obiskovalce težko prepričali o urejenosti nas samih. Tako rekoč je ureditev zunanjega prostora vizitka našega objekta, ki kaže našo dejansko sliko. Torej bi lahko rekli, da je neke vrste prvi in zadnji »ustvarjen pozdrav« ob vsakem prihodu in odhodu.

Lamelna dvižna vrata

V nekaterih primerih lahko tudi do 30 odstotkov fasade zavzamejo garažna vrata. Poleg tega so na dovozni strani oziroma praviloma na najbolj vidni strani objekta. Zaradi tega je še kako pomembno, da imajo garažna vrata dovolj lep videz in se stilsko ujemajo z barvo ter obliko celotnega objekta. S sedanjo ponudbo so na trgu tudi garažna vrata, ki so z namestitvijo končne obloge na prilagojeno osnovo praktično neopazna.
Nekdaj so se v hišne garaže vgrajevala izključno dvokrilna lesena vrata ali kovinska dvižna vrata, ki so se odpirala ročno. Popačen videz hiše ali garaže, neodpornost lesa na zunanje vplive in zamudno ter nerodno ročno upravljanje so bile največje slabosti takšnih vrat. Zaradi tega so proizvajalci iskali nove ideje in ena izmed najbolj posrečenih ne samo med garažnimi vrati, temveč med celotnimi sodobnimi stavbnimi elementi so lamelna garažna vrata. Lahko rečemo, da ravno omenjene slabosti starih garažnih vrat so največje odlike sodobnih lamelnih vrat. Bistveno je izboljšana zvočna, toplotna in požarna izolacija, precej boljša je tesnost vrat, boljša je njihova vzdržljivost in s tem precej podaljšana življenjska doba vrat.
Nekdaj so bila možna le klasična varianta dvokrilnih vrat. Sedanja ponudba avtomatskih vrat pa je precej bolj razširjena. Glede na način delovanja se sedanja vrata razdelijo na pet osnovnih vrst, in sicer na stropna lamelna vrata, stranska lamelna vrata, enokrilna dvižna, rolo vrata z zunanjim ali notranjim navijanjem in aluminijasta ali vroče cinkana dvokrilna vrata z izolacijskim polnilom. Zaradi številnih odlik so že nekaj zadnjih let daleč najbolj aktualna stropna lamelna vrata oziroma tako imenovana sekcijska garažna vrata. Glavna prednost takšnih vrat je, da se odpirajo navpično navzgor in zato ne potrebujejo nikakršnega dodatnega prostora pred garažo. Praktična so tudi pri adaptaciji starih vrat z novimi. Ker so možne različne dimenzijske in oblikovne gradbene odprtine, odpade razbijanje obstoječega tlaka in spreminjanje odprtine v zidu. V primerjavi s starimi krilnimi vrati takšna vrata bistveno bolj tesnijo. Toplotno izolacijo lahko še izboljšamo s posebnimi dodatnimi tesnili, ki omogočajo toplotno ločitev med vodilom in konstrukcijo. Po montaži stropnih lamelnih vrat ostane celotna garažna odprtina po širini in višini povsem prosta. To pa zaradi tega, ker se montaža takšnih vrat vrši v notranjem delu zidu. Oblika odprtine pri lamelnih vratih je lahko skoraj povsem poljubna. Od klasične pravokotne, do poševne, polkrožne ali s segmentnim lokom.
Lamelna vrata so proti vlomu bolj zaščitena kot stara krilna vrata, saj se s posebnim sistemom učinkovito in avtomatsko zaklenejo. Na vodilu motorja je vgrajena jeklena roka, ki z zunanje strani preprečuje nasilen dvig vrat.
Glede varnosti med obratovanjem so sedanja lamelna vrata zelo dobro izpopolnjena, saj imajo varovala proti padcu vrat, avtomatsko zapahnitev vrat in zanesljivo izklopno avtomatiko v primeru naleta na oviro. Vsekakor morajo katerakoli garažna vrata ustrezati vsem evropskim varnostnim standardom, kar je priporočljivo preveriti pri ponudnikih, saj je danes na trgu možno dobiti res marsikaj. To pomeni, da imajo vrata vgrajen mehanizem, ki jih med obratovanjem samodejno ustavi, če te med tem naletijo na oviro, imeti morajo zaščito pred ukleščenjem prstov zunaj in znotraj vrat, stransko zaščito pred poseganjem z roko in mehanizem, ki varuje pred nenadnim padcem vratnega krila. Obe jeklenici se morata nahajati zunaj dosega rok. Za otroke je nevarno med odpiranjem ali zapiranjem vrat predvsem v bližini vodil. Zato morajo biti ta dovolj zaščitena. Nekateri proizvajalci imajo to rešeno z zaščito iz PVC-ja, drugi imajo zaprta vodila, tisti boljši pa imajo kompletni mehanizem v vodilih izveden tako, da je certificirano ustrezen in ne predstavlja nevarnosti. Za poseg otroških prstov v območje med lamelami poskrbi zaščita pred priprtjem prstov.
Dandanes poznamo že veliko različnih dizajnov lamelnih vrat. Včasih se je večinoma izbiralo kasetne motive, sedaj so aktualna predvsem vrata brez vzorca, lamelni motivi ter dizajn vrata in fasadna vrata. Proizvajalci večinoma ponujajo vrata s strukturo lesnega dizajna (woodgrain), ker so takšna vrata manj občutljiva na mehanske poškodbe in vremenske vplive. Na voljo sta tudi profilirana površina micrograin in new silkgrain površina. Za minimalno denarno razliko pa se lahko naroči tudi vrata v imitaciji naravnega lesa kot so zlati hrast, temni hrast, rustikalni hrast ali mahagoni.
Stropna lamelna vrata so sestavljena iz širokih vodoravnih dvostenskih plošč oziroma lamel, ki so povezana med seboj. Pocinkana pločevina, ki je temeljno prašno barvana v odtenku bele barve, je osnovni material, iz katerega so izdelane plošče, lahko pa so tudi iz aluminijastih sendvič plošč ali lesa. Sicer so na trgu vrata v ponudbi tudi v drugih barvnih različicah, vendar je običajno potrebno drugačno barvo doplačati.
Lamelne plošče so lahko izolirane ali ne. Cenovno ugodnejša so neizolirana vrata, ki so primerna za neogrevane, prostostoječe garaže. Če je garaža namenjena še za delovni prostor ali je povezana z bivalnimi prostori v hiši, je primerna izbira izoliranih lamelnih plošč. Lamele so debeline med 20 in 42 mm. Kvalitetnejši proizvajalci ponujajo tudi debeline 60 mm za pasivne gradnje, kjer je toplotna prevodnost na izjemno visoki ravni. Prav tako so pri takšnih vratih dodatno izolirani stiki med posameznimi lamelnimi plošči. Izolirana lamelna plošča je izdelana iz dveh sten, med katerima je izolacijsko polnilo iz poliuretanske mase. Ob tem je priporočljivo, da imajo izolirana vrata pod vrhom vsake lamele dodatno tesnilno gumo, ki še izboljša toplotno izolacijo vrat. Posebej pa je treba biti pozoren na prerez lamele, kajti to je najpomembneje za trdnost in trajnost vrat. Boljši proizvajalci imajo tukaj rešitev z zaključenim plaščem lamele in štirikratnim slojem pločevine zgoraj in spodaj. Prav tako je pomembno, da lamela zaradi iskanja nekih posebnih višin ni zgoraj ali spodaj odrezana in nato zaključena s profilom, ampak je kompletna kot zaključen izdelek. Obenem trdnost dodatno izboljša način stika lamele z lamelo.
Sekcijska vrata se odpirajo s pomočjo natezne ali torzijske vzmeti, ki omogoča lahko delovanje vrat v vseh položajih. Ker se lamele vrat odpirajo navpično navzgor in se prepogibajo v 90° lokom pod stropom, je potrebno takšna vrata obvezno vgraditi za preklado oziroma na notranjem delu zidu. Vodila vrat se montira na končno površino, torej na prepleskan omet. Talni estrih je lahko vgrajen pred montažo vrat. Če se njih montira pred vgradnjo estriha, jih je potrebno ustrezno podložiti. Za dvižna vrata, ki se odpirajo pod strop, mora biti zagotovljena določena prosta višina (višina preklade) nad odprtino vrat. Sedanja dvižna garažna vrata je možno vgraditi že pri prekladi 8 cm brez električnega pogona in 10 cm z električnim pogonom.
Večina sedanjih ponudnikov garažnih vrat nudi brezplačen ogled na mestu montaže, kjer mojster izmeri vratno odprtino. Njemu naj pojasnimo naše želje in pričakovanja v zvezi z novimi vrati. Na podlagi tega bo poskušal kar najbolje svetovati glede modela in izvedbe. Na tem ogledu oziroma meritvi se ugotovijo tudi morebitna potrebna pripravljalna dela za kasnejšo kvalitetno montažo vrat. Natančno se tudi določi katera dela zagotovi naročnik in katera izvajalec. Okvirno se določi tudi možen rok izvedbe. Montaža lamelnih vrat običajno traja le nekaj ur, kar pomeni, da imamo v enem dnevu demontirana stara vrata in zmontirana ter funkcionalno predana nova garažna vrata.
Servisiranje lamelnih vrat sicer ni nujno, je pa priporočljivo v kolikor želimo dolgotrajno in nemoteno delovanje. Kot pri vseh drugih napravah z gibljivimi deli, se tudi pri vzdrževalnem pregledu garažnih vrat pregledajo in po potrebi namažejo vsi gibljivi deli (tekalna kolesca, tečaji…), napnejo se vzmeti, nastavi motorni pogon in namažejo se vsi gumijasti tesnilni deli. Priporočljivo je, da se vrata ne mažejo z oljem, mastjo ali drugimi agresivnimi sredstvi, ampak s silikonskim sprejem.

Vrata v vratih

Lamelna garažna vrata omogočajo, da so v njih vgrajena manjša vrata za osebni prehod (vrata v vratih). Takšna varianta pride v poštev predvsem pri garažah kjer ni prostora za stranska vrata. Odvisno od proizvajalca so pri manjših vratih različne višine pragov, ki pa se gibljejo od 5 do 10 mm kot najnižji prag na trgu, večina pa ima 20 do 220 mm višino praga. Cena za vrata v vratih je od proizvajalca do proizvajalca drugačna. Pogojena je tudi s kvaliteto izdelave in ojačanostjo lamel, ki posledično na dolgi rok povečuje uporabnost vrat in preprečuje povešanje osebnega prehoda. Montažer nas običajno seznani, da v času delovanja vrat ne smemo odpirati notranja vrata. Vendar, če otrok ali nekdo drug ravno vstopa skozi manjša vrata in ne vedoč sprožimo daljinski oddajnik, vrata začnejo delovati, namesto da bi se delovanje avtomatsko prekinilo. Tako lahko omenjeno osebo poškodujemo, obenem pa še poškodujemo vrata. Tudi če se vrata v vratih samodejno ne zapirajo, lahko ravno tako pride do poškodbe vrat. Zato naj bomo pri delovanju vrat zelo pozorni, obenem pa ne pustimo otrokom, invalidnim osebam ali nepoučenim osebam, da se nahajajo v bližini vrat. Tehnološko napredni proizvajalci imajo v izogib tem težavam v vratih vgrajene varnostne kontakte, ki v primeru nezaprtih vrat prekinejo delovanje pogona in vrata se ne premaknejo, dokler so odprta, kar poveča varnost.

Motorni pogon garažnih vrat

Za katerakoli sedanja garažna vrata je motorni pogon tako rekoč obvezen, saj bistveno bolj olajša upravljanje vrat, zato danes predvsem pri dvižnih garažnih vratih že ne vidimo več vrat brez takšnega pogona. Najbolj pogost način odpiranja se vrši z daljinskim upravljalnikom, lahko pa se vrata odpira tudi s pomočjo kodnih stikal, čitalcev prstnih odtisov, transponderskih stikal, Motorni pogon lahko namestimo tudi v garažo, kjer ni električne napeljave. To nam omogoča zmogljiv akumulatorski pogon, ki ga lahko napajamo tudi preko solarnih modulov.
Boljši proizvajalci ponujajo vrata in pogon iz »ene roke«, kar je za uporabnika prednost zaradi kompatibilnosti sistema. Pri sodobnejšem pogonu se pomika motor po vodilu in ne z verigo ali jermenom. S tem je omogočena daljša življenjska doba pogona, takšen pogon pa tudi ne potrebuje vzdrževanja.
V kolikor imamo večjo garažno odprtino, naj bomo pazljivi, da bomo izbrali dovolj močan pogon. Z namenom učinkovite varnosti mora vsak pogon imeti samodejni izklopni sistem. Ta mora brezpogojno ob vsaki oviri na poti zapiranja vrat le te takoj zaustaviti. Vsi motorni pogoni imajo sistem za odklop motorja od vrat, kar nam omogoča, da v slučaju izpada električne energije ročno odpremo garažna vrata. Ko vrata zapremo, se mehanizem vrne v prvotni položaj in je ponovno pripravljen na delovanje z električno energijo. Pomembno je tudi varovanje kode pogona z daljincem. Napredek je omogočil, da so kode sedaj zelo varne, možno je preverjati tudi pozicijo vrat na daljavo.
Pri izbiri motornega pogona naj upoštevamo tudi njegovo hitrost delovanja. To je pomembno zlasti v primeru mesta garažne odprtine neposredno ob prometni cesti, kje se morajo vrata čim hitreje odpreti.

Stranska lamelna vrata

Stranska lamelna vrata so uporabna zlasti v pogostih primerih potrebe po napol odprtih vratih in s tem možnosti neomejenega osebnega prehoda skozi njih, ne da bi pri tem bilo potrebno neprestano odpirati in zapirati vrata.. Tako kot dvižna lamelna vrata so tudi ta sestavljena iz lamel, vendar iz pokončnih pasov in posebnega vodila, preko katerega se vrata odpirajo namesto navzgor, v levo ali desno stran ob notranji steni garaže. Podobno kot pri dvižnih vratih je dobra lastnost tudi pri stranskih v nikakršni izgubi prostora pred ali za vrati, ovirana pa tudi ni garažna odprtina.
Medtem ko se pri dvižnih vratih lastniki velikokrat odločijo za kombinacijo vrata v vratih, tega pri stranskih lamelnih vratih ni potrebno upoštevati. Ker se odpirajo na stran, se jih za osebni prehod enostavno odpre le na takšno širino. Obstaja tudi možnost posebnega držala, integriranega v krilu vrat, s katerim se lahko vrata delno ali v celoti zapira ali odpira ter tudi zaklepa. Tako se uporabnost vrat precej poveča.
Slaba lastnost stranskih lamelnih vrat je predvsem v tem, da mora biti stena v garaži na katero stran se odpirajo vrata, povsem prazna. Tudi tesnjenje je pri večini proizvajalcev precej slabše kot pri stropnih lamelnih vratih. Kvalitetnejša vrata imajo problem tesnjenja rešen s trajno elastičnimi gumijastimi tesnili levo, desno, zgoraj in spodaj, kar bistveno izboljša tesnjenje. Poleg tega je pri nekaterih takšnih vratih potrebno stalno paziti na pesek ali drug drobni material, ki se rad zaskoči v spodnje vodilo, kjer tečejo tečajna kolesa. Nekateri proizvajalci so to nevšečnost rešili s tračnico, ki se montira na končni tlak in je precej enostavnejša in bolj praktična rešitev. Proizvajalcev tovrstnih vrat je v primerjavi z dvižnimi vrati neprimerno manj, zato so cene takšnih vrat običajno dražje.

Rolo garažna vrata

Rolo oziroma navojna garažna vrata so prepoznavna po značilnih ozkih podolgovatih lamelah. Že sama beseda rolo izdaja, da se lamele navijajo pod stropom v rolo obliko, katera je skrita v posebnem ohišju. Pri sedanjih sodobnih rolo vratih so vsi ali vsaj vitalni deli izdelani iz aluminija in imajo s tem dolgo življenjsko dobo. Poglavitna razlika med rolo vrati in ostalimi izvedbami je v tem, da pri dvigovanju ali spuščanju takšnih vrat ni potrebnega nobenega praznega prostora pred garažo in tudi v garaži skorajda ne. Potrebuje se le 25 do 30 cm prostora za ohišje roloja nad vratno odprtino.
Rolo vrata ne potekajo niti po stropu, niti po steni, ampak se neposredno nad vratno odprtino navijajo v rolo. Njihova montaža se lahko izvrši na zunanji strani fasade ali v notranjem delu garaže, na prekladi. Lepši videz garažnih vrat bo ponudila možnost montaže v garaži, vendar če je garažni prostor prenizek in bi s tem notranja rola zavzela preveč prostora po višini, je edina rešitev vgradnja roloja na zunanjo steno.
V primeru ročnega odpiranja (ob izpadu elektrike), je lahko zadeva zelo težavna. Pri boljših proizvajalcih je vgrajena tehnika nateznih vzmeti, ki vrata praktično s sprožitvijo seta za odpiranje v sili sama odpre.
Pri sami izbiri katerekoli izvedbe vrat je dobro pregledati ponudbo, primerjati ponudnike, povprašati tudi znance in strokovnjake in se odločiti za ponudnika z zanesljivimi dobavnimi roki, urejeno prodajo in servisom, s tradicijo in navsezadnje z dobro bonitetno oceno.

Industrijska vrata

Za vhode v industrijske obrate, skladišča, logistične centre ali poslovne prostore so namenjena v ta namen izdelana industrijska dvižna vrata.
Zaradi bistveno večje pogostosti uporabe industrijskih vrat v primerjavi s hišnimi garažnimi vrati je še toliko bolj pomembno, da so te izdelana iz visoko kvalitetnih in dovolj robustnih materialov, saj bodo edino tako zagotavljala zadostno vzdržljivost in življenjsko dobo. Če je potreba po toplotni in zvočni izolaciji prostora, morajo biti vratni paneli dovolj debeli z vgrajeno izolacijo poliuretanske mase (debelina 4 cm). V primeru, da je v prostoru potrebna svetloba, so v ponudbi vrata sestavljena iz segmentov v katera so vgrajena termopan pleksi stekla.
Izmed industrijskih vrat so na trgu uveljavljena predvsem klasična sekcijska ali hitrotekoča vrata. Poleg njih so poznana še PVC ali ALU rolo vrata, industrijska rolo vrata, mrežna – rešetkasta rolo vrata, škarjasta kovinska vrata, industrijska stranska drsna vrata, zložljiva PVC vrata večjih dimenzij, sekcijska vrata večjih dimenzij, ipd.

Drsna dvoriščna vrata

Sedanja dvoriščna vrata so poznana v dveh osnovnih različicah. To so drsna in krilna vrata. Že kar nekaj časa se drsna vrata najbolj pogosto uporabljajo, saj imajo kar nekaj dobrih lastnosti. Prednost je predvsem v tem, ker za svoje odpiranje pred sabo ne potrebujejo praznega prostora. Za to vrsto vrat je potrebno imeti le dovolj veliko dolžino ograje ob strani kamor se vrata umaknejo. Drsna vrata so še posebej primerna za dvorišča z širokimi vhodi, saj so zaradi svojih konstrukcijskih lastnosti lahko zelo široka. Takšna vrata se lahko vgradijo tudi na dvorišču, ki ima padec terena.
Pri drsnih vratih pogonski sistem deluje po principu, da se moč ustvarjena iz elektromotorja, prenaša s polžnim menjalnikom prek zobate letve na vrata. To povzroči avtomatsko premikanje vrat.
Glede na odpiranje in zapiranje so na voljo dve možnosti. Prva so drsna vrata na tirnici, katera se peljejo po posebnem kovinskem profilu, ki je v obliki grške črke omega. V primeru snega in ledu je potrebno vodilo očistiti, da vrata nemoteno tečejo.
Druga vrsta so samonosna drsna vrata. Takšna vrata se sama nosijo, zato za njih ni potrebnega na tlaku in ob vratni odprtini nikakršnega vodila. S tem se rešimo tudi težav z umazanijo v vodilih, kar sicer pogosto otežuje nemoteno drsenje vrat. Prednost samonosilnih drsnih vrat je tudi v nemotenem obratovanju na neravnih terenih in v zimskih razmerah, kjer led in sneg pogosto zavirata drsenje vrat po tirnici. Mogoče je edina slabša stran v primerjavi z vrati na tirnici omejena uporabna širina vrat, ki znaša približno pet metrov. Če je vhod na dvorišče širši, lahko izberemo le drsna vrata na tirnici ali krilna vrata. Vendar pri krilnih vratih bo zopet zaradi velike širine problem z odpiranjem širokega krila vrat. Kot celota so samonosilna drsna vrata sicer daljša kot bi bila drsna na tirnici, saj je potrebno dolžino vrat povečati za protiutež, to je približno tretjino prevozne širine vrat. Samonosilna vrata so preko dveh nosilnih vozičkov pritrjena na betonski temelj v dolžini protiuteži. Drsna vrata so sestavljena iz jeklenih nosilnih profilov, ki so po možnosti termično pocinkani in prebarvani. Vrata so lahko izdelana tudi iz nerjavečega jekla ali aluminija. Za polnilo se uporabljajo različni materiali. To je lahko les, jekleni profili, jeklena pločevina, nerjaveča pločevina in profili, aluminijasti profili in pločevina, PVC letve in kovano železo. Pogonski sistem je pri obeh vrstah drsnih vrat enak. Prek zobate letve se moč z motorja prenaša na vrata, ki jih pomika na levo ali desno stran. Seveda lahko vrata vodimo tudi ročno, vendar se danes v veliki večini vgrajuje avtomatski način delovanja.

Krilna dvoriščna vrata

Krilna vrata so najstarejša izvedba vrat za zapiranje dvorišč in objektov. Ta način izvedbe omogoča zelo lep zaključek ograje, saj se lahko glede na možnost prilagajanja izvedbi ograje izdela kakršno koli obliko zgornjega dela vrat. Lahko je ravna, poševna ali valovitih oblik, ki poda dvorišču še poseben estetski pečat. V primerjavi z drsnimi vrati so krilna praviloma cenejša, saj ne zahtevajo veliko dodatnih elementov za svoje delovanje.
Po načinu odpiranja se krilna vrata razdelijo še na enokrilna in dvokrilna vrata. Če je vratna odprtina tri metre ali več, se priporoča vgradnjo dvokrilnih vrat. Čas odpiranja in zapiranja je na ta način krajši in obodna hitrost krila manjša, kar je pomembno za varno odpiranje in zapiranje vrat. Tudi sila teže dvokrilnih vrat se porazdeli na obe strani tečajev, zato so takšna vrata trpežnejša oziroma je njihova uporabnost precej daljša.
Poglavitna slabost krilnih vrat je v tem, da posegajo v prostor dvorišča in se težje prilagajajo različnim naklonom terena. Čeprav nekoliko manj kot na drsna vrata, tudi na krilna lahko montiramo avtomatiko. Za odpiranje in zapiranje krilnih vrat je poznanih več različnih vrst mehanizmov.
Prvi je talni avtomat, ki je od vseh mogoče še najboljši, vendar se zaradi pogojev za uporabo in cene uporablja dokaj redko. Ta je skorajda neviden, saj je vgrajen v posebno ohišje v tlaku dvorišča. Njegovo delovanje je precej tiho. Talni avtomat ima prednost pred drugimi tudi v tem, da omogoča bistveno večji radius odpiranja vrat, ki je lahko tudi do 270 stopinj.
Drugi mehanizem za odpiranje krilnih vrat je avtomat z vijačnim vretenom. Tega se sicer še največ uporablja, saj je njegova cena glede na kvaliteto običajno najbolj ugodna. Takšen avtomat deluje na principu vijačnega vretena, ki je podoben roki. Z njim lahko odpiramo različne širine vrat, tudi vrata s širšimi krili.
Tretjo vrsto mehanizma se uporablja pri težjih in večjih vratnih krilih, kjer ni možna izvedba pogona z vijačnim vretenom, kot tudi ne s talnim avtomatom. Pri vgradnji takšnega mehanizma moramo biti pozorni, da so vrata montirana na večje masivne stebre, saj pogon ostane skrit za stebrom.
Ravno tako kot drsna so tudi krilna dvoriščna vrata največkrat izdelana iz jeklenih profilov, ki so zaščiteni s termičnim cinkanjem. Izjemoma se uporablja tudi nerjaveče jeklo ali aluminij, vendar moramo vedeti, da bodo takšna vrata bistveno dražja. Za polnilo se uporablja predvsem les, razne jeklene profile, PVC profile, ALU profile, pločevino in v zadnjem času predvsem kovane jeklene izdelke, ki dajo dvoriščni ograji videz unikatnosti in prestiža. V Sloveniji je precej velika ponudba kovanih dvoriščnih vrat. Nekatera takšna vrata so le ponaredek pravih kovanih vrat, oziroma so izdelana iz ulitkov, ki posnemajo kovano železo. Slednji izdelki so tudi precej cenejši od unikatnih izdelkov pravih kovačev. Kvalitetna kovana vrata niso sestavljena s pomočjo varjenja, temveč le s kovičenjem in spajanjem z vezicami. Največkrat so vsi elementi proti rji zaščiteni z vročim cinkanjem in v nekaterih primerih še dodatno prašno barvani.
PVC dvoriščna vrata imajo največkrat za osnovo kovinsko pocinkano ali inoks ogrodje. Na njega so pritrjene PVC letvice. Odvisno od proizvajalca so te lahko v številnih različnih oblikah. Kakovostne PVC letvice so odporne proti UV žarkom in s tem z leti na sončni svetlobi ne zbledijo.
Za katerakoli avtomatizirana dvoriščna vrata je pomembno, da njih načrtujemo še pred dokončno ureditvijo dvoriščnih tal, saj se stebrički za vrata in morebitna vodila pritrdijo v dvoriščna tla. Poskrbeti je potrebno tudi za napeljavo električnega voda. Če ne bomo načrtovali vrata še pred ureditvijo dvorišča, bo seveda s tem prišlo do razkopavanja zaključne dvoriščne obloge.
Pri sedanjih dvoriščnih vratih z avtomatiko je nujna še varnost delovanja. Za preprečitev poškodb poskrbijo fotocelice z sodobno elektroniko, ki zaznajo oviro na poti do vrat in njih samodejno ustavijo. Današnja varnost je izboljšana tudi z utripajočo lučjo, ki nas in okolico obvešča, da so vrata v gibanju. Sodobna dvoriščna krilna ali drsna vrata so skupaj s pogonom električni delovni stroj, zato je pomembno, da imajo ustrezen certifikat za sistem kot celoto.

pripravil: M.A.